18 anys de transport urbà

Divendres, 16 de juny de 2017 a les 14:25

Tot i que el transport públic urbà és obligatori només per a municipis amb una població superior a 50.000 habitants, a Castellbisbal s’ha fet, històricament, una aposta decidida per oferir aquest servei a la població. Mostra d’aquesta voluntat és que, amb l’objectiu de connectar les urbanitzacions, el nucli urbà i les estacions de tren, ara fa 18 anys va entrar en funcionament el servei de transport públic urbà.

 

Era al novembre de l’any 1999, quan es va posar en marxa el servei actual de transport públic urbà. Aleshores el bitllet senzill costava 100 pessetes i només hi havia un únic microbús que feia el recorregut entre les urbanitzacions, el nucli urbà i l’Estació de Rodalies de RENFE.

Durant el seu primer any, el transport urbà de Castellbisbal va sumar un total de 64.362 viatgers, quantitat que s’ha quadruplicat fins arribar als més de 257.000 usuaris registrats al 2016, quan s’ha arribat a una xifra rècord de passatgers.

En una primera fase, fins al 2003, el servei es va anar ampliant a poc a poc: s’hi van començar a incorporar les expedicions durant el mes d’agost i els caps de setmana. No va ser fins al juny del 2004 que es va incorporar un segon vehicle a la flota de transport públic urbà. Aquest ja era un autobús dels grans, amb plataforma baixa que millorava l’accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda. Anys després, al 2008, se suma un tercer autobús al servei; però amb l’arribada de la crisi i la necessitat d’ajustar les despeses, es va haver de reduir la flota a només dos vehicles, que són els que s’hi mantenen actualment.

Tot i comptar amb un autobús menys, els darrers anys s’han ampliat les expedicions a les urbanitzacions i ha augmentat el servei durant l’agost, els caps de setmana, els dies festius i també les nits dels dies laborables. A més, s’hi ha aconseguit millores importants, com ara adaptar el servei a les necessitats del jovent que ha d’anar a classes als dos institut del poble, donar cobertura a dues terceres parts dels polígons industrials i el fet que, des de mitjan desembre de 2016, el bus urbà compta amb una nova parada a Martorell, cosa que facilita la comunicació en transport públic amb l’ambulatori i l’hospital del municipi veí, que són els centres sanitaris de referència de Can Santeugini i Costablanca.

 

Cost del servei

Autos Castellbisbal, una empresa familiar creada l’any 1919 pel castellbisbalenc Joan Roig i Ribas, és actualment la concessionària del servei de transport públic urbà. L’Ajuntament subvenciona el 100% del dèficit, amb l’ajut de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU). Al 2016, per exemple, el cost del transport urbà va pujar a 503.866,38€ ; d’aquests diners, els ingressos per bitllets van suposar un 23% (117.120,97€), de manera que l’Ajuntament va subvencionar el 69% del servei (346.261,77€) i l’AMTU hi va aportar el 8% restant (40.483,64€).

 

El primer viatge

L’Aleix, que al 1999 tenia 16 anys, va ser el primer viatger del bus urbà. Encara conserva el bitllet que li van donar en aquella primera expedició i recorda, com si fos ahir, el moment en què va pujar al microbús. Eren cap a les sis del matí i encara era fosc. Va agafar el bus a la parada de davant de l’Escola Montserrat en direcció a la RENFE. A les 8 del matí havia de ser a Barcelona, on anava a estudiar. Per a l’Aleix aquell dia es van acabar les excursions a peu pel camí de l’Ermita, una ruta que molts ciutadans feien a diari per arribar a l’Estació de Rodalies.

 

Àmplia xarxa de transport públic

En 18 anys, Castellbisbal ha passat de tenir una única línia de transport privada que ens connectava amb el Baix Llobregat, Barcelona i Rodalies RENFE amb molt poques freqüències, a disposar d’un servei d’autobusos urbà amb dues línies, sis línies d’autobús interurbà (dues d’elles, nocturnes), connexió amb el servei ferroviari de FGC (línies S4 i S8) amb 120 expedicions diàries, i de RENFE (línies R4 i R8) amb 168 expedicions diàries.

Darrera actualització: 09.10.2019 | 09:52