Ajuntament de Castellbisbal

Actualitat

L’equip de govern afronta la davallada d’ingressos sense apujar els impostos

09/12/2009
El Ple de l’Ajuntament va aprovar, el passat 16 de novembre, les ordenances fiscals reguladores dels tributs municipals per a l’exercici 2010. El consistori ha de fer front, per al proper any, a una caiguda prevista dels ingressos corrents d’un 9,8%. En xifres absolutes, més d’1.800.000 euros. L’equip de govern no vol, però, quadrar els comptes del 2010 amb un increment indiscriminat de la pressió fiscal a tots els veïns i veïnes.
 
Per això, per poder continuar prestant els serveis essencials amb la qualitat adequada, ha optat per buscar suport en algunes taxes, que són tributs que no ha de satisfer tothom, sinó només aquells particulars (persones físiques, entitats o empreses) que sol·liciten un servei concret de l’Administració municipal que provoca una despesa.
 
La conveniència d’aquesta decisió queda encara més palesa si s’atén al fet que, normalment i amb les tarifes actuals de moltes taxes municipals, aquestes no arriben a cobrir la despesa generada per l’activitat administrativa que sol·licita el particular en qüestió. La diferència s’eixuga amb els ingressos procedents dels impostos, que paguen tots els contribuents hagin o no provocat una activitat administrativa municipal específica. El dèficit de les activitats municipals per les quals es cobra taxa ha estat, en l’exercici 2009, de prop de 600.000 euros en total.
 
El govern municipal ha cregut just, així, que en temps de crisi econòmica i davant la necessitat de compensar la important caiguda d’ingressos, els particulars que generen despesa municipal específica siguin els qui n’afrontin el cost, si no en la seva totalitat, en un grau més proper, alliberant d’aquestes càrregues a tots aquells veïns i veïnes aliens a aquesta activitat administrativa concreta, normalment lligada a interessos privats. En conseqüència, no s’incrementen les tarifes aplicables als impostos sobre vehicles de tracció mecànica, activitats econòmiques (en la majoria dels casos), increment de valors de terrenys urbans i construccions, instal·lacions i obres. Tampoc s’apuja el coeficient aplicable per calcular la quota de l’impost sobre béns immobles (IBI), que roman igual que al 2009.
 
Impost sobre béns immobles (IBI)
Pel que fa a aquest impost, la quantitat que hauran d’abonar els propietaris de les finques experimentarà un increment, però no a causa d’un augment del tribut, sinó per la revisió cadastral decidida per l’anterior govern municipal i programada per ser implementada durant deu exercicis consecutius, amb inici al 2005. És a dir, l’impost no s’apuja, el que s’incrementa és el valor de la finca sobre la qual es calcula. Val a dir que els coeficients de càlcul d’aquest tribut a la vila es troben clarament per sota dels que s’apliquen a altres poblacions properes, com ara Terrassa, Rubí o Sant Andreu de la Barca.
 
Impost sobre activitats econòmiques (IAE)
L’impost d’activitats econòmiques (IAE) queda sense increment pel que fa a les activitats que l’han de satisfer i que es troben radicades tant al nucli urbà com a la majoria dels set polígons industrials del terme. Només s’apuja en dos casos: -amb un coeficient de nova creació- el de Sant Vicenç i el del Llobregat. Aquestes dues zones industrials són les millors equipades, les millors comunicades amb l’entorn i les que acullen les empreses més grans i amb més volum d’activitat de la localitat.
 
Impost sobre vehicles de tracció mecànica
Aquest tribut no només no s’incrementa per l’exercici 2010, sinó que, a més, incorpora, per primera vegada, una bonificació del 75% de la quota als vehicles que, per la classe de carburant utilitzat, es consideri que produeixen un menor impacte ambiental, segons la guia publicada pel Ministeri d’Indústria, Turisme i Comerç.
 
Les taxes, per no fer pagar a tots les activitats privades
Algunes de les activitats administratives endegades a petició de particulars o empreses que generen dèficit i que es troben taxades, són les següents:
  • Expedició de documents administratius: 1.500 euros anuals de dèficit. Se n’incrementen les tarifes i se’n crea una modalitat nova, la taxa per emissió d’informes de la Policia Local, que són demanats, molt sovint, per asseguradores i provoquen molta càrrega de feina.
  • Cementiri Municipal: 24.000 euros anuals de dèficit. Amb els increments previstos només es cobrirà un 50% del cost del servei.
  • Immobilització de vehicles: 10.000 euros anuals de dèficit. Amb les noves taxes es preveu poder reduir aquesta quantitat.
  • Intervenció en activitats i instal·lacions: 240.000 euros anuals de dèficit. Amb les tarifes per al 2010, es calcula que es podrà eliminar totalment aquest desequilibri.
  • Tinença d’animals (Gossera Municipal): 93.000 euros anuals de dèficit. A tall d’exemple, val a dir que un gos dins la gossera costa 1.000 euros/any, que hem de pagar tots els ciutadans, fem o no servir l’equipament. No s’apujaran, però, las taxes d’adopció i esterilització, per no penalitzar les adopcions d’animals.
  • Llicències urbanístiques: 300.000 euros anuals de dèficit. Els nous preus faran que els impostos de tots ja no l’hagin d’eixugar. Tot i l’increment de la major part de les categories d’aquesta taxa, la d’inferior import, la que habitualment es paga per una modificació menor o obra mínima en una llar -canviar unes rajoles en un bany o en una cuina- desapareix, es a dir, per una actuació d’aquest tipus no s’haurà de pagar res a partir de l’1 de gener. Aquest tipus d’obra és diferent de l’anomenada obra menor, que ja implica un canvi important en l’immoble on es fa -canviar un envà de lloc, per exemple- i, per tant, un pressupost d’execució més elevat. Sembla just, així, que qui vol fer un obra d’aquesta dimensió -la qual cosa implica que se la pot finançar- no obligui la resta de contribuents a pagar, via impostos, una part de la despesa administrativa que les seves activitats privades generen.
 

Ajuntament de Castellbisbal
Av. Pau Casals 9, 08755 Castellbisbal (Barcelona)
T. 93 772 02 25 / F. 93 772 13 07 / bustia@castellbisbal.cat
Diseño webAvís legal