L’any passat, l’ús del transport públic es va reduir més d’un 40% en relació amb el 2019

Dimarts, 9 de març de 2021 a les 09:30

Al 2020, la xifra de persones usuàries del bus urbà (L1 i L2) es va situar en 176.644, molt per sota de les 301.318 del 2019. Per trobar una dada inferior cal remuntar-se al 2004.


Al 2020, les dues línies de bus urbà (L1 i L2) van  patir una dràstica reducció de persones usuàries com a conseqüència de les restriccions derivades de la pandèmia. D’aquesta manera, el nombre de validacions registrades en els autobusos urbans va ser de 176.644, una xifra que representa un 41,4 % menys que al 2019 quan es va assolir un rècord històric en el transport urbà de Castellbisbal superant, per primer cop, les 300.000 persones viatgeres; concretament, 301.318.

Tot i que el 2020 va començar amb una tendència positiva, al març, la declaració de l’estat d’alarma i el consegüent confinament domiciliari van fer caure l’ús del transport públic fins al punt de passar de les 28.772 persones usuàries del mes de febrer, a 1.866, a l’abril i 3.953, al maig. Al juny, amb la represa de les activitats, es van assolir 9.361 persones usuàries i a partir del mes de setembre, es va començar a recuperar bona part de l’ocupació, Això no obstant, la xifra total de validacions durant el 2020 ha quedat molt per sota de la dels darrers anys i per trobar unes dades inferiors cal remuntar-se al 2004, quan les línies urbanes van registrar 155.238 validacions.

Cost del servei
Malgrat la reducció de persones usuàries, l’Ajuntament va mantenir el transport públic durant el 2020 per considerar-lo bàsic i per la convicció que reduir-lo podria agreujar, encara més, la situació per la qual passaven molts veïns i veïnes del poble. És per això que el cost del servei de l’any passat va ser pràcticament el mateix que el dels anys anteriors, ja que amb excepció dels serveis mínims establerts a la L1 durant l’estat d’alarma, les freqüències van ser les mateixes que abans de la pandèmia.

Si bé encara no s’ha fet el tancament definitiu de les despeses, el consistori ha calculat que al 2020, el transport públic municipal subvencionat (L1, L2, L66 i C6) tindrà un cost de 533.387 euros. Per la validació de tiquets, l’Ajuntament ha ingressat 77.419,74 €; la resta de diners fins a cobrir el cost total (533.387 €) es finançarà amb el pressupost municipal.

Altres municipis
Segons dades de l’Associació de municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), al 2020, l’ús del transport públic s’ha reduït en un 30 i un 50 % a la majoria de poblacions de Catalunya. En el cas del nostre entorn també s’ha seguit aquesta tendència i, ciutats com Martorell, Terrassa o Rubí han patit reduccions del 49 %, 43 % i 40 %, respectivament. El Papiol, en canvi, ha patit una reducció lleugerament inferior a la de Castellbisbal registrant un 38 % menys de viatgers que al 2019.

Darrera actualització: 09.03.2021 | 10:16