01.05 Alcaldia i protocol


Àrea d’identificació

Codi de referència:      CAT AMCAS grup de sèries 101.01.05
Nivell de descripció:    Grup de sèries
Títol:                               Alcaldia i protocol
Data (es):                      1861 - 2013 ( nombrosos buits cronològics )
Volum i suport:            176 assentaments a l’inventari. Paper.

 


Àrea de contingut i estructura

Abast i contingut:

L’alcalde, com a president de la corporació, és la figura de màxima autoritat de l’Ajuntament, institució que es veu representada en el seu càrrec unipersonal. En aquest grup de sèries no es recullen els expedients de constitució pels quals adquireix el càrrec ni la participació en els diferents òrgans de govern dels que forma part, ja que aquests queden recollits en la sèrie d’òrgans de govern (01.02), sinó totes aquelles sèries derivades de l’exercici del seu càrrec des de l’àrea d’alcaldia.

Per tant, aquest grup de sèries recull només aquelles sèries relacionades amb l’exercici d’atribucions legals que competeixen únicament a l’alcalde com la capacitat de dictar bans, que són declaracions solemnes adreçades a la ciutadania en resposta a succesos concrets o per motius conjunturals urgents; les derivades de la seva activitat protocolària; i aspectes diversos de la gestió del seu càrrec, com són la relació amb la sindicatura de greuges, que és l’institució encarregada de defensar els drets fonamentals i les llibertats públiques dels veïns i està autoritzada a supervisar les activitats de l’administració municipal, la tramitació de les sol·licituds i escrits dirigits directament a l’alcaldia, i la publicació dels expedients de gestió del càrrec.

Una altra atribució de l’alcaldia recollida en aquest grup de sèries és la de la delegació de l’exercici de les seves funcions en d’altres membres del consistori, mitjançant expedients d’habilitació, nomenament i representació, on es recullen els assumptes que aquesta delegació comprèn, les potestats delegades i les condicions concretes del seu exercici.

La figura de l’alcalde com a màxim càrrec de l’administració local la podem trobar des de l’antic règim, generalment relacionada amb la figura del jutge amb jurisdicció en una població concreta. Les atribucions legals dels alcaldes es comencen a definir ja des de les primeres legislacions liberals, evolucionant des de llavors en diverses regulacions jurídiques que regulen les seves competències, responsabilitats i la forma en que han de ser escollits i que aniran variant depenent del període històric.

En aquest grup de sèries destaquen primerament els bans i anuncis promulgats en un període cronològic entre 1861 i 1866. Una de les sèries amb més volum és la de les instàncies, sol·licituds i escrits dirigits a l’alcaldia, que també inicia els expedients a partir de 1863, i té salts cronològics notables fins a regularitzar-se entre 1994 i 2013 recollint correspondència de molt diversa tipologia. Aquesta documentació es complementa amb la correspondència institucional i els expedients derivats de l’activitat protocolària d’entre els anys 1918 i 2012, sent la part més regular també a partir de 1994. Les delegacions temporals fetes per l’alcalde que apareixen a partir de 1868 són nomenaments per càrrecs de jutge municipal, dipositaris, delegats sindicals, secretaris, habilitacions com a representants municipals en representacions institucionals de l’ajuntament o per la realització de matrimonis civils.

 

Sistema d’organització:

Aquest grup de sèries s’estructura amb els següents grups de sèries que al seu torn tenen altres grups de sèries i sèries documentals:

101.01.05.01 Bans de l’alcalde
101.01.05.02 Gestió de l’alcaldia
101.01.05.03 Activitat protocolària
101.01.05.05 Delegacions temporals, habilitacions i nomenaments

 

 


Àrea de documentació relacionada:

Documentació relacionada:

La sèrie documental 101.01.06.04.03 – Oficis, circulars i disposicions rebudes, del grup de sèries 101.01.06 Administració general i secretaria agrupa, entre d’altres, correspondència enviada i rebuda per Alcaldia.

La sèrie documental 101.01.02.03.02 – Constitució de l’Ajuntament, nomenament de regidors, cartipàs i delegacions agrupa els diversos expedients de delegació de competències de l’alcalde als tinents d’alcalde i regidors a inicis de mandat, estructurant d’aquesta manera l’estructura executiva municipal per a un mandat (cartipàs).


Notes:

L’inventari està en permanent revisió, de tal forma que tant l’abast cronològic com el volum és provisional i es refereix exclusivament al moment de la descripció del grup de sèries documental.

Els inventaris i descripcions publicades estan en permanent revisió de tal forma que la present versió de la descripció i inventaris poden no ser exhaustius.

 


Àrea de control de la descripció

Autoria i data(es):

Joan Montblanc i Lasaga – Isaac Àlvarez i Brugada, desembre de 2015

Darrera actualització: 19.01.2016 | 05:39