01.01 Terme municipal, símbols i competències municipals


Àrea d’identificació

Codi de referència:      CAT AMCAS grup de sèries 101.01.01
Nivell de descripció:    Grup de sèries
Títol:                              Terme municipal, símbols i competències municipals
Data (es):                      1889 - 2012 ( predomina 1970 – 2012)
Volum i suport:             42 assentaments a l’inventari. Paper.

 

Àrea de contingut i estructura

Abast i contingut:

Des de la constitució dels municipis contemporanis el terme municipal s’entén com l’àmbit territorial on l’Ajuntament exerceix les seves competències. En el que correspon a aquesta sèrie aquestes funcions suposen totes aquelles prerrogatives relacionades amb la representació de la col·lectivitat amb consciència de ser-ho, l'existència de valors històrics i tradicionals i la capacitat per a la gestió dels serveis públics que l'ajuntament té encomanats.

En aquesta sèrie s’inclouen tots aquells expedients que hagin definit o modificat la delimitació del terme enllarg de la seva història, especialment els d’alteració, delimitació, amollonament, atermenament, segregació, recanació o partió. Els que es refereixen a la denominació oficial del municipi i d’aquells títols i honors atorgats per d’altres organismes o institucions, així com tot el relatiu a l’adopció de la seva representació simbòlica, especialment pel que fa a la bandera, escut heràldic i festivitats locals. També s’han inclós en aquesta aquells expedients relacionats amb la creació i dissolució d’ens dependents i consorcis, entenent els serveis municipals i patronats.

En aquest sentit destaquen per la seva antiguitat els expedients dels actes d’amollonament de 1889 i les fitacions amb el terme de Sant Andreu de la Barca d’entre 1951 i 1963. En la creació d’ens dependents, excepte els documents relatius a la fusió d’associacions de socors mutus de 1941, tota la resta són posteriors als anys vuitanta, basats en la constitució de patronats i serveis relatius a ens sanitaris, recaptació, secretaria i la defensa de consumidors. En l’aspecte simbòlic podem trobar expedients d’informes heràldics dels escuts de la vila dels anys 1974 i 2008. La sèrie més voluminosa de tot el grup és la dels expedients d’aprovació del calendari de festes que, a partir de l’any 1995 i fins 2012, conté expedients anuals de fixació de les dues festes locals, trobant diverses mancances a partir de l’any 2002.

 

Sistema d’organització:

Aquest grup de sèries s’estructura amb els següents grups de sèries que al seu torn tenen altres grups de sèries i sèries documentals:

101.01.01.01 Terme municipal
101.01.01.02 Creació i disolució d’ens dependents i consorcis (GAB)
101.01.01.03 Adopció dels símbols municipals (GAC)
101.01.01.04 Delegacions, avocacions i dispenses de les competències municipals.
101.01.01.05 Aprovació de festes locals

 

Fins els anys 1960 els documents corresponents a aquest grup de sèries estaven instal·lats mitjançant lligalls corresponents a correspondència i oficis externs, en part pendents d’inventariar.

A partir dels anys 1960 fins aproximadament 1995 els documents estan parcialment ordenats en expedients, mentre que d’altres en carpetes amb una organització temàtica. Els documents més ordenats són els corresponents als llibres d’actes dels òrgans de govern.

A partir de 1995 l’ordenació mitjançant expedients s’ha anat sistematitzant, tot i que no ha estat fins el 2012 en què s’ha iniciat la classificació sistemàtica dels expedients per part de les mateixes oficines productores.

 


Notes:

L’inventari està en permanent revisió, de tal forma que tant l’abast cronològic com el volum és provisional i es refereix exclusivament al moment de la descripció del grup de sèries documental.

Els inventaris i descripcions publicades estan en permanent revisió de tal forma que la present versió de la descripció i inventaris poden no ser exhaustius.

 

Àrea de control de la descripció

Autoria i data(es):

Joan Montblanc i Lasaga – Isaac Àlvarez i Brugada, desembre de 2015

Darrera actualització: 18.04.2016 | 15:05