01.02 Òrgans de govern

 

Àrea d’identificació

Codi de referència:        CAT AMCAS grup de sèries 101.01.02
Nivell de descripció:      Grup de sèries
Títol:                                Òrgans de govern
Data (es):                        1792-2014 ( anterior de 1853 només hi ha un document)
Volum i suport:              511 assentaments a l’inventari. Paper.


Àrea de contingut i estructura

Abast i contingut:

L’Ajuntament, per a l’exercici del govern municipal s’organitza a partir de diferents òrgans de govern (Alcalde, Ple de l’Ajuntament, Junta de Govern Local, Tinents d’Alcalde, regidors delegats, alcaldes de barri...), que poden ser col·legiats o unipersonals, amb potestat per adoptar acords de caràcter deliberatiu, de caràcter obligatori o amb caràcter complementari. Les sèries que s’inclouen en aquest grup de sèries són els expedients constitutius d’aquests òrgans, l’elecció i nomenament dels càrrecs que el composen, la renovació dels mateixos, i les actes i expedients que donen testimoni del seu funcionament.

En el govern municipal es considera l’alcaldia com un òrgan unipersonal i la figura de l’alcalde com a màxima autoritat municipal, tenint aquest un altre grup de sèries que recull els expedients de la seva gestió des de l’àrea d’alcaldia (01.04) A més, actua un òrgan col·legiat, format per alcalde i regidors, que a partir de 1924 adquirirà la denominació oficial de Ple, i que bàsicament té la funció de controlar i fiscalitzar els òrgans de govern. Tots dos tindran continuïtat fins a l’actualitat, amb breus períodes d’excepció.

D’altres òrgans normatius que destaquen per la seva preeminència i continuïtat són els Tinents d’Alcalde i l’actual Junta de Govern Local, establerts com a òrgans d’assistència permanent a l’alcalde. Aquesta última està formada exclusivament per l’alcalde i un grup reduït de regidors, normalment els Tinents d’Alcalde. Creada amb l’Estatut Municipal de 1924, es mantindrà fins a l’actualitat amb successius canvis d’atribucions i denominació: Comissió Municipal Permanent en un principi, Comissió de Govern a partir de l’any 1985, i Junta de Govern Local a partir del 2001.

Els expedients de constitució de l’Ajuntament es comencen a regularitzar als ajuntaments, a partir de 1930, cada dos, tres o quatre anys, coincidint amb la periodicitat preestablerta per als mandats del govern municipal. A partir de 1987, desprès de l’aprovació del Reglament d’organització, funcionament i règim jurídic de les entitats locals, els expedients de constitució tan sols inclouen documentació referent a la presa de possessió dels regidors, l’elecció i presa de possessió de l’Alcalde, un acte d’arqueig i l’inventari del patrimoni de la Corporació i dels seus possibles ens dependents.

La normativa vigent comporta que els alcaldes i regidors adquireixen la seva condició després de ser escollits pels veïns del municipi per sufragi universal. Són suspesos de drets, prerrogatives i deures quan una resolució judicial ferma condemnatòria ho comporti, i perden la condició per decisió judicial ferma que anul·li la proclamació, per mort o incapacitat declarada, per finalització del mandat corporatiu, per renúncia del propi regidor que haurà de fer-se efectiva davant del Ple, per incompatibilitat o per pèrdua de la nacionalitat.

En aquesta sèrie trobem únicament els expedients que es refereixen als processos d’adquisició dels respectius càrrecs, des del moment en que entreguen les credencials a la secretaria fins a la sessió en que se’ls nomena. Tots aquells expedients que es refereixen a les mocions, preguntes i interpel·lacions que fan com a membres dels diferents grups municipals que conformen es troba dins de sèrie Grups municipals i control al govern (01.07).

Les sèries més importants d’aquest grup de sèries les trobem en els diferents llibres dels òrgans de govern. Els llibres d’actes del Ple Municipal són 101 volums que recullen ininterrumpudament des de l’any 1853 fins l’any 2011 amb la única mancança de l’any 1860. Es poden consultar les còpies digitalitzades de les mateixes a (enllaç). Les actes de la Junta de Govern Local ocupen 63 llibres amb un àmbit cronològic entre l’any 1925 i 2011, amb un salt entre els anys 1932 i 1967. Els llibres de decrets d’alcaldia i regidors, són els més voluminosos sent un total de 323 exemplars, ordenats per número de decret, entre els anys 1954 i 2014, molts dels quals no han estat encara transferits físicament a l’arxiu (mancant entre els anys 1998 i 2010) i que a partir de l’any 1991 comencen a ocupar diversos exemplars per cada any.

En quant als expedients de constitució dels òrgans de govern destaca per la seva antiguitat l’expedient de nomenament del batlle Josep Margarit pel duc d’Alba de l’any 1792, provinent del Museu de la Pagesia per donació del propi Ajuntament de Castellbisbal. No trobem més expedients en aquest grup de sèries fins l’any 1935 referents a la renúncia de consellers i delegacions de l’alcaldia. Fins l’any 1971 no hi ha cap expedient de constitució i renovació de l’Ajuntament, havent-hi únicament un expedient més de reorganització del cartipàs l’any 1982, tots els quals no hi són físicament a l’arxiu en no haver-se transferit des de les àrees corresponents. Els expedients a partir de l’any 1997 són relatius a delegacions d’atribucions de l’alcaldia, especialment nombrosos els de l’any 2012 en la potestat per a la celebració de casaments i diverses renúncies de la condició de regidor.

 

Sistema d’organització:

Aquest grup de sèries s’estructura amb els següents grups de sèries que al seu torn tenen altres grups de sèries i sèries documentals:

101.01.02.01 Ajuntament Ple
101.01.02.02 Junta de Govern Local
101.01.02.03 Òrgans unipersonals de govern

 

 

Àrea de control de la descripció

Autoria i data(es):

Joan Montblanc i Lasaga – Isaac Àlvarez i Brugada, desembre de 2015

Darrera actualització: 20.01.2016 | 10:34